Provincie West-Vlaanderen helpt gezinnen aan dakisolatie

West-Vlaamse gezinnen die in armoede leven, krijgen van het provinciebestuur hulp bij de aanschaf van o.a. dakisolatie. Maar ook voor gezinnen die er financieel beter voor staan, is er goed nieuws.

In totaal krijgen 50 gezinnen steun van de provincie West-Vlaanderen bij de aanschaf van dakisolatie. Met de subsidie wil de provincie vermijden dat gezinnen een lening moeten aangaan om de dakisolatie te bekostigen. Die lening moet immers afgelost worden vanaf de eerste maand, terwijl het lagere energieverbruik dan nog niet zichtbaar is. Zo’n investering heeft dus een grote impact op het maandbudget van een gezin in armoede.

De subsidie wordt terugbetaald met de daling van de energiefactuur van de betrokken gezinnen. Daalt de factuur niet voldoende, dan krijgt het gezin in kwestie tips om zijn energieverbruik bij te sturen.

Premie netbeheerder

Ook meer welgestelde gezinnen kunnen rekenen op een subsidie voor dakisolatie. Zo kan je bij je netbeheerder (Eandis, Iverlek,…) een energiepremie krijgen. Die bedraagt 6 euro/m² als je de dakisolatie laat plaatsen dooe een aannemer. Voorwaarde is wel dat de totale R-waarde van de isolatie minimaal 3,5m²K/W (vierkante meter Kelvin per Watt) bedraagt. Wil je je dak zelf isoleren, dan krijg je maar 3 euro/m².

Bedraagt de totale R-waarde van de dakisolatie minimaal 4 m²K/W, dan krijg je er nog een euro/m² bovenop. Bij een R-waarde van 4,5 m²K/W krijg je zelfs nog 2 euro/m² extra.

Waarom dakisolatie?

Dakisolatie is de meest rendabele isolatiesoort. U bespaart er elk jaar tot ongeveer 30% aan energie mee, goed voor een winst van zo’n 500 à 600 euro. Net doordat je minder energie verbruikt, beschermt dakisolatie je ook tegen eventuele prijsstijgingen bij je energieleverancier.

Bij andere soorten isolatie, zoals spouwmuurisolatie en vloerisolatie, ligt de jaarlijkse energiebesparing lager. Dat komt doordat het warmteverlies via muren en vloer lager ligt. Zo ontsnapt 25% van de warmte via de muren, en nog geen 15% via de vloer.

Bovendien is de terugverdientijd van dakisolatie veel korter dan die van vloerisolatie. Dakisolatie verdien je terug in 3 tot 5 jaar, net als spouwmuurisolatie. Bij vloerisolatie, dat ook moeilijker te plaatsen is, duurt het tot 10 jaar voor je je investering terug hebt en effectief begint te besparen.