Gemeente Laakdal biedt premies voor energiezuinig verbouwen

Laakdal behoort tot de meest energiezuinige gemeentes van Vlaanderen. Het gemeentebestuur zet namelijk sterk in op energiebesparende maatregelen. Zo krijg je nu een aardige premie voor nieuwe ramen en deuren in hoogrendementsglas. Maar ook als je een zonneboiler of isolatie laat plaatsen, krijg je een subsidie.

Niet alleen langs het dak en de muren ontsnapt veel energie. Ook de ramen kunnen ’s winters een bron van warmteverlies vormen. Door hoogrendementsglas te plaatsen kan je jaarlijks 200 à 300 euro besparen op je stookkosten. Hoogrendementsglas isoleert tot 3 keer beter dan dubbel glas en zelfs tot 5 keer beter dan enkel glas.

Daarom biedt de gemeente Lanklaar een premie aan van 10 euro/m² voor wie hoogrendementsglas wil plaatsen.

Premie hoogrendementsglas netbeheerder

Ook netbeheerder Infrax geeft een premie voor hoogrendementsglas. Die premie is nog hoger. Voor de vervanging van enkel glas door hoogrendementsglas krijg je 12 euro/m² of 15 euro/m². Het bedrag hangt af van de isolatiewaarde van het hoogrendementsglas. Voor een U-waarde van maximaal 1,1 W/m²K (Watt per vierkante meter Kelvin) krijg je 12 euro/m². Bedraagt de U-waarde 0,8 W/m²K, dan heb je recht op 15 euro/m². Hoe beter het hoogrendementsglas isoleert, hoe lager de premie.

Vervang je ramen en deuren met dubbele beglazing, dan krijg je 15 euro/m², op voorwaarde dat de U-waarde van het hoogrendementsglas maximaal 0,8 W/m²K bedraagt.

Ben je van plan om tegelijk ramen in hoogrendementsglas te plaatsen én diezelfde muren ook te voorzien van isolatie, dan is de combinatiepremie interessanter: de premie voor raamvervanging is dan vier keer zo hoog als bij de premie voor hoogrendementsglas.

Andere gemeentelijke premies

Heb je naast het plaatsen van nieuwe ramen en deuren in hoogrendementsglas nog andere verbouwingsplannen? Ook dan kan je zowel bij netbeheerder Infrax als bij de gemeente een premie aanvragen.

Plaats je een zonneboiler voor verwarming of de productie van warm water in keuken en badkamer, dan biedt de gemeente je een premie van 200 euro. Voor vloer- en spouwmuurisolatie krijg je 2 euro/m², voor dakisolatie 1 euro/m².

Premie voor E-peil

Als inwoner van Lanklaar kan je overigens gratis deelnemen aan het InfraxBouwTeam. Een bouwdeskundige geeft je daarbij zowel technische als praktische tips en info over duurzaam verbouwen. Bovendien kan je je verbouwplannen gratis laten screenen op hun energiezuinigheid. Behaal je met je verbouwingen een E-peil van 40 of lager, dan bieden gemeente en Infrax een extra premie van liefst 1.250 euro.

Wil je ook besparen met hoogrendementsglas?

Vraag gratis offertes aan voor nieuwe ramen en deuren.