Subsidie gemeente Tremelo maakt isolatie extra voordelig

Het gemeentebestuur van Tremelo wil zijn inwoners aanzetten om energie te besparen. Daarom verleent het een subsidie voor de installatie van dak-, vloer- en spouwmuur isolatie. Ideaal om uw huis goed in te duffelen voor de herfst.

Eerder dan in te zetten op subsidies voor zonnepanelen, wil de gemeente de burgers warmmaken om hun huis extra te isoleren. Met de isolatie subsidie bereikt ze immers meer mensen.

U kunt de subsidie aanvragen voor dak-, vloer- én muur isolatie. Bij dakisolatie en zoldervloerisolatie moet de R-waarde minimaal 3,5 m²K/W (= vierkante meter Kelvin per Watt). Bij spouwmuurisolatie mag de zogeheten lambda-waarde van het isolatie materiaal niet hoger liggen dan 0,065 W/mK (= Watt per meter Kelvin). De volledige spouwmuur moet opgevuld worden en moet bovendien minstens 5 cm dik zijn.

De subsidie voor spouwmuur-, dak- en zoldervloer isolatie bedraagt:

• 50 euro voor een geïsoleerde oppervlakte tot 50 m²
  • 100 euro voor een geïsoleerde oppervlakte tussen 51 m² en 100 m²
  • 150 euro voor een geïsoleerde oppervlakte tussen 101 m² en 150 m²
  • 200 euro voor een geïsoleerde oppervlakte vanaf meer dan 150 m²

De premies gelden alleen voor bestaande woningen, waarvoor een bouwvergunning werd afgeleverd vóór 2006. Nieuwbouwwoningen, uitbreiding van een bestaande woning en zware verbouwingen die aan de E-peileisen moeten voldoen, komen niet in aanmerking. Om recht te hebben op de subsidie, moet u de isolatie laten plaatsen door een erkend aannemer.

Belastingvoordeel

Bovenop de gemeentelijke premie, kunt u nog genieten van heel wat andere subsidies voor isolatie. Zo kunt u voor het aanbrengen van dakisolatie 30% van de kosten recupereren via de belastingen. Zo kunt u tot 3040 euro fiscaal aftrekken. Bij de start van de werken moet de woning wel al minstens 5 jaar in gebruik zijn. Ook moeten de werken uitgevoerd worden door een aannemer.

Subsidies netbeheerders

Alsof dat nog niet genoeg was, kunt u ook bij uw netbeheerder (Iverlek/Eandis) een subsidie aanvragen voor isolatiewerken:

• Dakisolatie: bedraagt de totale isolatiewaarde minimaal 3,5 m²K/W, dan krijgt u een basispremie van 6 euro per m². Bij een R-waarde van 4 m²K/W komt daar nog een euro bij. Bedraagt de R-waarde 4,5 m²K/W, dan krijgt u zelfs 8 euro per m².
  • Vloerisolatie: de premie bedraagt 6 euro per m², als u voor minstens 1,2 m²K/W aan isolatie aanbrengt.
  • Isolatie van spouwmuren: de premie bedraagt 6 euro per m².

Wil u er deze herfst ook warmpjes in zitten?

Vraag hier gratis en vrijblijvend offertes aan voor isolatie.