Je veranda van idee tot uitvoering

Geen goede veranda zonder degelijke plannen. Een veranda is in veel gevallen immers een volwaardig deel van je woning. Daarom moet je, voor je ze laat bouwen, een zo concreet mogelijk beeld hebben van hoe je veranda eruit moet zien.

Net als bij een woning zelf, zijn de mogelijkheden bij het ontwerp van een veranda schier eindeloos. Voor je een contract met een aannemer aangaat, moet je daarom een aantal belangrijke keuzes maken.

Leefveranda of klassieke veranda?

De eerste en tegelijk belangrijkste vraag die je je moet stellen is welke functie je veranda zal hebben. Zie je ze als een buitenruimte waar je vooral in de tussenseizoenen kan genieten van wat extra zonlicht? Of wil je dat ze een volwaardig, volledig geïntegreerd deel van je woning vormt? In dat laatste geval gaat het om een leefveranda. De afwerking en het wooncomfort zijn dan veel belangrijker.

Uiteraard wil je dat het in je woonveranda aangenaam warm is. De raampartijen moeten dus voldoende isoleren. Hoogrendementsglas of zelfs driedubbel glas is dan geen overbodige luxe. Hoogrendementsglas laat maar 40 tot 20% van de warmte ontsnappen, tegenover 70% bij gewoon dubbel glas.

Ook aan de verwarming van je veranda moet aandacht besteed worden. De makkelijkste oplossing is je centrale verwarming doortrekken, maar je kan ook opteren voor vloerverwarming of een extra gezellig hout- of gaskacheltje.

Voorts kunnen ook de raamprofielen een sterke invloed hebben op de warmtehuishouding in je veranda. Houten profielen isoleren het best, maar zijn ook het duurst. Ook aluminium en pvc isoleren erg goed, maar pvc is minder geschikt om een grote veranda te dragen. Onder invloed van temperatuursschommelingen zet het immers uit of krimpt het. Een groot voordeel van pvc is wel dat het beschikbaar is als een quasi perfecte hout- of aluminiumimitatie. Stalen profielen zijn erg stabiel, maar hebben dan weer een povere isolatiewaarde.

De profielen bepalen ook het uitzicht en de stijl van je veranda. Dunne, strak ogende profielen met veel glas, ogen zeer modern. Wil je het liever rustieker, dan kan je kiezen voor een veranda met sierprofielen, versierde kroonlijsten, enzovoort. Een mix van de twee levert je een tijdloze veranda op.

Vergeet vooraf zeker ook geen inlichtingen in te winnen bij het gemeentebestuur over de stedenbouwkundige voorschriften. Zo heb je een idee over hoe groot de aanbouw mag zijn.

Heb je over dat alles nagedacht? Dan kan je, met je lijstje van wensen in de hand, op zoek gaan naar de juiste aannemer om je veranda te plaatsen.

Bekijk meer artikels op Kicero.be

Aannemer

De keuze van de aannemer is uiterst belangrijk. Daarom neem je best je tijd om offertes van aannemers te vergelijken. Zij geven je graag wat meer uitleg over hun veranda offerte.

Voorontwerp

Op basis van de offerte, maakt de aannemer een voorontwerp, waarin alle gegevens opgetekend staan in verband met oriëntatie, dakkeuze, beglazing, ventilatie, zonnewering, enzovoort.

Bouw

Zodra er een definitief ontwerp is, kan de bouw beginnen en kan je al gauw van wat extra zon genieten.

Let wel, een veranda is niet goedkoop, zeker niet als ze op maat gemaakt moet worden. Als vuistregel hou je best rekening met een kostprijs van 1.000 euro per m².

Wil je gratis en vrijblijvend offertes voor je droom veranda?

Vul het formulier in en ontvang binnen 48 uur offertes van erkende installateurs in uw buurt.