Zonneboilers: Mol biedt goedkope leningen

In 25 steden en gemeenten van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) kan je een goedkope lening aanvragen voor energiebesparingen als een zonneboiler, dak- of spouwmuurisolatie en hoogrendementsglas. Vooral in Mol worden veel leningen aangevraagd. Ook jij kan nog een lening krijgen voor bijvoorbeeld een zonneboiler. Zo bespaar je jaarlijks stevig op je energie-uitgaven.

In drie jaar tijd keurde de IOK 493 leningaanvragen voor energiebesparende maatregelen goed. 63 daarvan kwamen uit Mol. In totaal werd voor 3,62 miljoen geleend. De gemiddelde lening omvatte 7.350 euro.

Erg lage rente

Ook jij kan nog een zogeheten energieK-lening aanvragen voor bijvoorbeeld een zonneboiler. Dat kan zowel voor een nieuwbouw als voor een bestaande woning. Je betaalt een vaste rente van 2% op de lening. Sociaal zwakkeren hoeven zelfs helemaal geen rente te betalen.

Bespaar tot 1.000 euro per jaar

Een zonneboiler is een goede investering. Het is immers een zeer milieuvriendelijke manier om warm water te verkrijgen voor douche of bad. Net doordat je er een groot deel van je sanitair water mee genereert, hoef je minder energie af te nemen. Met een zonneboiler bespaar je bij hoog verbruik elk jaar tot zo’n 1.000 euro op je energiefactuur.

Bovendien bedraagt de terugverdientijd van een zonneboiler minder dan 4 jaar. Thermische zonnepanelen en de bijbehorende boiler kosten ongeveer 5.500 euro. Van je netbeheerder (Eandis of Infrax) krijg je een premie van 550 euro per m², met een maximum van 2.750 euro en 50% van het factuurbedrag. Daardoor betaal je dus nog maar 2.750 euro. Met een besparing van tot 1.000 euro per jaar heb je de zonneboiler dus snel terugverdiend en kan je genieten van gratis warm water.