300 Mechelaars bestellen zonnepanelen: en u?

Meer dan 300 Mechelaars schreven zich afgelopen zomer in voor de provinciale groepsaankopen voor zonnepanelen. Maar zelfs zonder groepsaankoop blijven zonnepanelen een goede investering.

Hoog rendement

Akkoord, zonnepanelen kosten nog steeds een aardige som, maar u verdient uw investering vlot terug. Met de nieuwste generatie panelen duurt het nog maar een kleine 10 jaar om uw investering helemaal terug te verdienen. Daarna kunt u nog zo’n 20 jaar van gratis energie genieten. De levensduur van de nieuwste zonnepanelen ligt immers op 30 jaar.

Maar u hoeft uiteraard geen 10 jaar te wachten voor u geld begint te besparen. Vrijwel meteen ziet u uw energiefactuur teruglopen. Dankzij uw zonnepanelen kunt u jaarlijks ongeveer 400 euro besparen op uw energiefactuur.

Subsidie

Daarbovenop kunt u nog rekenen op een subsidie van de VREG. Voor zonnepanelen op bestaande woningen en nieuwbouwwoningen met een stedenbouwkundige vergunning kunt u immers groenestroomcertificaten aanvragen. Per certificaat krijgt u minimaal 93 euro gedurende 15 jaar.

Om in aanmerking te komen voor groenestroomcertificaten, zijn er wel twee voorwaarden:

• Uw dak of zoldervloer moet voldoende geïsoleerd zijn. De warmteweerstand (R-waarde) van het volledige dak of zoldervloer moet minimaal 3 m²K/W (=vierkante meter Kelvin per Watt) bedragen.
  • Zodra de zonnepanelen geplaatst zijn, is een AREI-keuring (AREI = Algemeen Reglement op Elektrische Installaties) nodig, nog voor de installatie opgestart wordt. De keuring is nodig om te onderzoeken of de installatie wel veilig is. Enkel een erkende instantie mag de controle uitvoeren.

Verlaagd btw-tarief

Misschien aarzelt u of u de investering op dit moment wel wil aangaan. Maar wachten op een nieuwe groepsaankoop zou zonde zijn. Het is immers hoogst onzeker of er nog wel een provinciale groepsaankoop komt. Voorlopig geldt voor zonnepanelen nog het verlaagde btw-tarief van 6% op verbouwingen en renovaties. Op 1 juli 2015 wordt die gunstmaatregel echter afgeschaft.

Bestel vandaag nog zonnepanelen en bespaar!

Ontvang gratis en vrijblijvend offertes van erkende leveranciers.