Dakisolatie: Diksmuide fotografeert warmteverlies huizen

Het stadsbestuur van Diksmuide en de provincie West-Vlaanderen willen deze winter het warmteverlies via de daken meten. Is het dak van uw woning nog niet geïsoleerd? Laat nu nog dakisolatie plaatsen en bespaar meteen!

Vanaf 2020 moet volgens de Vlaamse dakisolatienorm elk dak in Vlaanderen geïsoleerd zijn. Ook de stad Diksmuide wil haar inwoners aanzetten om hun woning te isoleren. Daarom laat de stad de komende wintermaanden ’s nachts thermografische luchtfoto’s maken van alle daken in het centrum van Diksmuide. Op basis van die luchtfoto’s wordt een thermografische kaart gemaakt. Zo zal elke inwoner kunnen zien in welke mate er energie (en dus geld) verloren gaat via zijn of haar dak en of het nuttig is nog (extra) dakisolatie te plaatsen.

Via een slecht of niet geïsoleerd dak kan liefst 30% van de warmte in huis ontsnappen. Door goed te isoleren kunt u uw verwarmingskosten dus serieus terugschroeven. Met dakisolatie betaalt u zowat een derde minder op uw energiefactuur.

Meteen besparen

Vooral met de kille winterdagen in het verschiet, doet u er goed aan snel dakisolatie te laten plaatsen. Al vanaf dag één daalt uw energieverbruik.

Dakisolatie biedt u trouwens niet alleen extra warmte en comfort in de winter, ook op warme zomerdagen bewijst ze haar nut. Dan blijft het huis immers aangenaam koel.

Veel isolatiematerialen werken ook geluidsdempend. Dankzij dakisolatie hebt u met andere woorden veel minder last van straatlawaai.

Premies dakisolatie

Bovendien kunt u momenteel nog genieten van premies voor dakisolatie. Hoe lang dat nog het geval zal zijn, is koffiedik kijken. Zeker is dat de regering de premies binnenkort zal afschaffen. Ook daarom wacht u best niet langer om dakisolatie te plaatsen.

Via uw netbeheerder
kunt u rekenen op een subsidie van 6 euro per m² bij een totale isolatiewaarde van 3,5 m²K/W (= vierkante meter Kelvin/Watt). Ligt die isolatiewaarde hoger dan krijgt u zelfs 7 of 8 euro/m².

Daarnaast kunt u genieten van een aardig belastingvoordeel: u mag 30% van de installatiekosten inbrengen in uw belastingen, met een maximum van 3.040 euro.