Zonneboiler nog rendabeler voor Lummenaars

Vlaanderen loopt langzamerhand warm voor zonneboilers. Inwoners van de gemeente Lummen mogen zelfs nog wat meer warmlopen. Dankzij de gemeentelijke subsidies wordt de aanschaf van een zonneboiler extra voordelig.

Met een zonneboiler kan je op een milieuvriendelijke manier een groot deel van je benodigde warme water produceren voor bijvoorbeeld gebruik in badkamer, voor de wasmachine en zelfs de vaatwasser. Ook kan je de zonneboiler gebruiken als ondersteuning voor de kamerverwarming. Tot 60% van je benodigde hoeveelheid water kan je opwekken dankzij een zonneboiler. Een gemiddeld gezin spaart zo tussen de 150 en 300 euro per jaar aan energiekosten uit. Hoe meer toestellen je kan aansluiten op de zonnecollectoren, hoe meer je bespaart.

In tegenstelling tot bij zonnepanelen, hoeft de zon bij een zonneboiler niet altijd te schijnen om energie op te wekken. Zelfs als het bewolkt is, levert de zon nog genoeg warmte. Daardoor levert een zonneboiler een hoger rendement dan zonnepanelen. Bovendien ligt de terugverdientijd van een zonneboiler veel lager. Zo heb je je investering in 4 jaar terugverdiend. Bij zonnepanelen is dat 7 à 10 jaar.

Premie gemeente Lummen

Voor inwoners van Lummen is een zonneboiler extra voordelig. Zij kunnen immers rekenen op een gemeentelijke subsidie. Die bedraagt maximaal 15% van de factuurkosten, met een maximum van 250 euro.

De premie geldt wel enkel voor zonneboilers die bedoeld zijn voor de productie van warm water en kamerverwarming. Installaties om zwembaden te verwarmen, komen dus niet in aanmerking. Extra voorwaarde is dat de zonnecollectoren geplaatst worden door een geregistreerd aannemer.

Extra premies zonneboiler

Ook via je netbeheerder (Eandis, Infrax…) kan je voorlopig nog rekenen op een subsidie voor een zonneboiler. Die bedraagt 550 euro/m², met een maximum van 2.750 euro of 50% van het factuurbedrag.

Net als bij de gemeentelijke subsidies, is de premie van je netbeheerder alleen geldig voor een zonneboiler voor de aanmaak van sanitair warm water, eventueel in combinatie met woningverwarming. Ook de vervanging van een bestaand thermisch zonnecollectorsysteem of de uitbreiding van een bestaande zonnecollector met bijkomende panelen komen niet in aanmerking.

Is je woning minstens 25 jaar oud, dan kom je bovendien in aanmerking voor de Vlaamse verbeteringspremie. Die bedraagt 750 euro. Aan de premie is wel een inkomensvoorwaarde verbonden.

In de nabije toekomst worden de subsidies voor energiebesparende investeringen afgebouwd. Wil je nog genieten van de premies? Installeer dan nu je zonneboiler en geniet van gratis zonne-energie.