Drijven zonnepanelen straks ook jouw kerstverlichting aan?

In Sint-Katelijne-Waver sieren deze winter speciale kerstboompjes de straten. De kerstverlichting in de boompjes zal immers aangedreven worden door kleine zonnepanelen. Ook jij kan deze winter op een energiezuinige manier je kerstverlichting doen branden.

De gemeente Sint-Katelijne-Waver plaatst begin december 30 kerstboompjes op lantaarnpalen die voorzien zijn van zonnepaneeltjes. De ontwikkeling en het onderzoek voor het project gebeurde door studenten elektronica en ICT van de Thomas Morehogeschool in Mechelen.

Veel meer opbrengst dan spaarrekening

Ook jij kan je kerstverlichting deze winter doen branden op een milieuvriendelijke manier. Met zonnepanelen kan je immers in je hele nood aan stroom voorzien. Jaarlijks kan je zo ongeveer 750 euro per jaar aan energie besparen. Dat betekent een veel hogere opbrengst dan als je het geld voor die investering op een spaarrekening zou zetten, zeker omdat het vermogen van fotovoltaïsche zonnepanelen er de voorbije jaren flink op vooruit gegaan is.

Prijsstijgingen te snel af

Bovendien vangen zonnepanelen de prijsstijgingen van elektriciteit op die er de komende jaren zeker komen. Er zijn immers dringend infrastructuurwerken nodig aan het Belgische stroomnet. Die investeringen zullen deels aan de consument doorgerekend worden. De stroomfactuur zal de komende jaren dus blijven stijgen, met een gemiddelde van 8%.

Prosumententarief

Door de invoering van het prosumententarief is de opbrengst van zonnepanelen wel wat gedaald. Dat prosumententarief is een vergoeding die je als eigenaar van zonnepanelen moet betalen omdat je niet alleen van het stroomnet gebruikmaakt voor het verbruik van elektriciteit, maar ook voor de productie ervan.

Groenestroomcertificaten?

De regering biedt een tegemoetkoming voor het prosumententarief via groenestroomcertificaten. Daartoe moet je zonnepanelen installatie wel groter zijn dan 10kW. Bovendien worden geen certificaten meer uitgereikt voor nieuwbouwprojecten.

Wil je dankzij zonnepanelen ook besparen op je energiefactuur?

Vraag gratis offertes aan bij erkende installateurs.