Zonnepanelen sieren meest ecologische kerstboom van Vlaanderen

In het centrum van Bolderberg, een deelgemeente van Heusden-Zolder, zorgen de handelaars voor een milieuvriendelijke kerst. Zij plaatsten zonnepanelen om de grote kerstboom bij de kerk van verlichting te voorzien. Ook jij kan met zonnepanelen de eindejaarsperiode nog wat gezelliger maken.

Aanvankelijk kregen de Bolderbergse handelaars geen toestemming van de gemeente om de lichtslingers op het elektriciteitsnet aan te sluiten. Heusden-Zolder zit deze winter immers in het afschakelplan bij elektriciteitstekorten en wil zeer zuinig omspringen met energie.

Maar dankzij de zonnepanelen die de handelaars onder de kerstboom plaatsten en via een omvormer en batterij verbonden met de lichtsnoeren, wordt het toch nog een gezellige kerst. Zelfs als straks de elektriciteit uitvalt in Bolderberg, zal de kerstboom oplichten in de koude winternacht.

Nog steeds een goede investering

Ook jij kan met zonnepanelen genieten van een ecologische kerst. Dankzij een fotovoltaïsche installatie zal je je gemiddelde stroomverbruik aardig zien dalen. Elk jaar bespaar je ongeveer 400 euro op je energiefactuur.

Bovendien ligt de prijs van zonnepanelen momenteel relatief laag. Een fotovoltaïsche installatie blijft een vrij grote investering (tot 4.000 euro), maar je verdient die investering snel terug. De nieuwste generaties zonnepanelen halen immers een veel hoger rendement dan hun voorgangers en hebben een langere levensduur. Tegenwoordig gaan zonne-installaties al 30 jaar of langer mee.

Als je weet dat je de terugverdientijd van zonnepanelen een kleine 10 jaar bedraagt, wil dat zeggen dat je gedurende 20 jaar kan genieten van volstrekt gratis stroom.

Prijsstijgingen te snel af

Een extra voordeel van zonnepanelen is dat je er de prijsstijgingen voor elektriciteit die de komende 6 jaar verwacht worden, mee kan vermijden. Die prijsstijgingen zijn het gevolg van de dringende investeringen die de energiesector moet doen om aan de almaar toenemende vraag te kunnen voldoen. Alleen als de vraag sterk daalt, zullen er geen prijsstijgingen volgen. Met zonnepanelen ben je dus meteen op de goede weg.

Wil jij ook energie besparen met zonnepanelen?

Ontvang binnen 48 uur offertes van erkende installateurs in uw buurt.