Alarmsystemen: Drogenbos telt hoogste inbraakcijfers van Vlaanderen

Drogenbos is de gemeente waar het vaakst wordt ingebroken. Liefst 4% van de woningen kreeg er vorig jaar dieven over de vloer. Dat blijkt uit de criminaliteitscijfers van 2014 die de federale politie bekendmaakte. Wel goed nieuws: een alarmsysteem blijkt nog steeds zeer doeltreffend om inbraken te voorkomen.

De Rand rond Brussel blijkt nog steeds een zeer aantrekkelijk werkgebied voor inbrekers. Vooral inwoners van Drogenbos en Linkebeek hebben een grote kans om inbrekers over de vloer te krijgen. In Linkebeek werd in 3 op de 100 woningen ingebroken. In Drogenbos is dat zelfs 4 op de 100.

Nergens anders in Vlaanderen en Brussel liggen de inbraakcijfers zo hoog. Ter vergelijking: in Antwerpen, traditioneel de stad met de meeste inbraken, ligt het gemiddelde op slechts 1,6 inbraken per 100 woongelegenheden.

Alarmsystemen zeer effectief

Toch is er positief nieuws. Over heel Vlaanderen gezien is het aantal woninginbraken het afgelopen jaar met 5% gedaald. Dat komt onder meer door zogeheten technopreventieve maatregelen, zoals bijvoorbeeld een alarmsysteem. Een alarmsysteem blijkt nog steeds zowat de meest doeltreffende en complete manier om inbrekers weg te houden.

Ook inwoners van Drogenbos denken er dus best aan om een alarmsysteem te installeren. Een alarmsysteem bezit immers een groot afschrikeffect. Vaak laten dieven hun inbraakpogingen varen zodra ze de sirene aan de gevel opmerken.

Alarmsysteem op maat

Met een professioneel alarmsysteem ben je ook altijd zeker van de kwaliteit. Je installateur komt bij je langs en bespreekt samen met jou het ideale alarmsysteem op maat van je woning. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen tussen een bedraad of een draadloos alarmsysteem. Het voordeel van een draadloos systeem is dat het makkelijker te installeren is, omdat er geen hak- en breekwerk bij te pas komt. Nadeel is dat je de batterijen elke twee jaar dient te vervangen.

Elk alarmsysteem is overigens uitbreidbaar met extra modules. Wil je bijvoorbeeld eerst een basis huisalarm installeren, maar er later extra detectoren, een gsm-module of meldkamer aan koppelen, dan kan dat perfect.

Voorts ligt de prijs van een alarmsysteem vaak relatief laag tegenover andere beveiligingsmaatregelen, zoals gepantserde deuren of speciale beglazing. Om zeker te zijn dat je een optimaal alarmsysteem hebt tegen de scherpste prijs, kan je natuurlijk best offertes voor alarmsystemen vergelijken.