Inwoners Zaventem hebben meeste nood aan alarmsysteem

Inwoners van Zaventem hebben veel baat bij een goede inbraakbeveiliging of een elektronisch alarmsysteem. Van alle gemeenten in Vlaanderen gebeurde in Zaventem vorig jaar gemiddeld de meeste woninginbraken: 18 op 1.000 woningen kregen dieven over de vloer.

Ter vergelijking: in naburige gemeenten als Vilvoorde, Grimbergen en Wezembeek-Oppem lag het aantal inbraken beduidend lager. Daar werd maar in respectievelijk 7, 7 en 9 op 1.000 woningen ingebroken. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. Overigens blijft het aantal woninginbraken in heel Vlaanderen alarmerend hoog. In de eerste 6 maanden van vorig jaar registreerde de politie liefst 16.589 feiten.

Alarmsysteem: doeltreffend en relatief goedkoop

De meest efficiënte manier om uw woning tegen inbrekers te beveiligen is een elektronisch alarmsysteem. Natuurlijk kunt u ook andere maatregelen nemen, zoals het plaatsen van gepantserde deuren of gelaagd glas, maar dat blijkt vaak een veel duurdere investering dan de installatie van een alarmsysteem. Nog andere maatregelen, zoals veiligheids- of schrikverlichting en driepuntssloten, zijn veel minder doeltreffend dan een alarmsysteem.

Alle soorten en maten

Elektronische beveiligingssystemen bestaan in alle soorten en maten. Zo kunt u in veel doe-het-zelfzaken een basispakket voor een alarmsysteem vinden. Vaak echter laat de kwaliteit ervan te wensen over. Bovendien zijn vervangstukken niet altijd verkrijgbaar. Als u echt veilig wil zitten, doet u best een beroep op een erkend installateur in uw regio. Hij zoekt samen met u naar een geschikte oplossing, aangepast aan uw noden, op maat van uw woning.

Belastingvoordeel

Schaft u zich een huis alarm aan, dan kunt u een deel van de kosten recupereren. Tot 30% van uw factuurbedrag kunt u inbrengen in uw belastingen, met een maximum van 750 euro.