Vlaanderen loopt storm voor isolatie premies

De Vlaming vraagt nog massaal premies aan voor het isoleren van zijn woning. Volgend jaar wordt het premiesysteem immers grondig hervormd en teruggeschroefd. Wil ook jij je woning nog isoleren? Vraag vandaag nog gratis isolatie offertes aan.

De Vlaamse overheid heeft dit jaar al ruim 100.000 premies uitgereikt voor isolatie. Dat is 14% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Zo’n 43.000 premies werden uitgereikt voor dakisolatie.

Liefst 30% van de warmte die uit huis ontsnapt, verdwijnt via het dak. Geen wonder dus dat zoveel Vlamingen voor dakisolatie kiezen. Elk jaar levert dakisolatie je een besparing op van gemiddeld 300 à 750 euro op je energiefactuur. Door de premies en tegemoetkomingen van de overheid kan je bovendien een groot stuk van je investering recupereren.

Premies dakisolatie

• Belastingvermindering: onlangs raakte bekend dat de belastingvermindering voor dakisolatie nog geldt tot eind 2016. Tot 30% van het factuurbedrag kan je inbrengen in je belastingen, met een maximum van 3.040 euro. Voorwaarden zijn wel dat je huis al 5 jaar in gebruik is als woning en de werken uitgevoerd worden door een aannemer. De dakisolatie moet ook een warmteweerstand (Rd-waarde) hebben van minstens 2,5m²K/W (vierkante meter kelvin per watt).
  • Premie netbeheerder: Eandis, Iverlek, enzovoort, bieden een dakisolatie subsidie van 6 euro/m² bij een minimale Rd-waarde van 3,5m²K/W. Per 0,5m²K/W extra komt daar nog een euro bovenop. De dakisolatie moet dan wel geplaatst worden door een aannemer.
  • Premies gemeenten en provincies: hoewel veel steden en gemeenten hun subsidiestelsels hebben teruggeschroefd, kan je op veel plaatsen toch nog een premie krijgen. Zo biedt de provincie West-Vlaanderen bepaalde toelages voor dakisolatie, net als de stad Gent. Of ook jij recht hebt op een premie, kan je nagaan op de website van je woonplaats.

Spouwmuurisolatie

Niet alleen dakisolatie plaatsen is bijzonder nuttig, ook spouwmuurisolatie kan je een fikse besparing opleveren op je energiefactuur. Net als het dak, nemen de muren immers een groot deel van de oppervlakte van je woning in. Van je netbeheerder krijg je hiervoor een subsidie van 6 euro/m². Plaats je zowel spouwmuurisolatie als nieuwe ramen met hoogrendementsglas, dan kom je in aanmerking voor een combinatiepremie.

Wil je nog deze winter fors besparen met dakisolatie?

Vraag vandaag nog vrijblijvend offertes aan bij installateurs uit uw buurt.