Minister Turtelboom raadt aan: ‘Investeer in dakisolatie’

De een na de andere premie voor renovatiewerken moet er tegenwoordig aan geloven. Toch kan je voor dakisolatie nog een aardige premie krijgen van je netbeheerder. Daardoor kan je snel energie en dus geld besparen.

Wist je dat dakisolatie de meest rendabele vorm van isolatie is? Via het dak ontsnapt immers de meeste energie. Een derde van alle energie die uit huis verloren gaat, verdwijnt op die manier. Ook Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom beseft het belang van dakisolatie. Turtelboom benadrukt dat dakisolatie de woonkwaliteit verbetert. Doordat je minder energie verbruikt, beschermt ze bovendien tegen eventuele prijsstijgingen op de energiemarkt.

Terugverdiend in 3 à 5 jaar

De totale kostprijs voor dakisolatie is moeilijk te bepalen, omdat dat voor een groot stuk afhangt van de materiaalkeuze. Zo kosten glas- en rotswol beduidend minder dan bijvoorbeeld polyurethaanplaten.

Toch mag je ervan uitgaan dat je voor zo’n 2000 tot 3000 euro een goed geïsoleerd dak hebt. Als je weet dat je met dakisolatie elk jaar tot 650 euro bespaart op je energiefactuur, heb je je investering in 3 tot 5 jaar terugverdiend. Ter vergelijking: spouwmuurisolatie heb je pas na ruim 5 jaar terugverdiend, vloerisolatie zelfs pas na 10 jaar.

Premies netbeheerder

Dankzij de energiepremies die je van je netbeheerder (Eandis, Iverlek…) krijgt, kan je die terugverdientijd nog inkorten. Je krijgt 6 euro/m² als je de dakisolatie laat plaatsen door een aannemer, op voorwaarde dat de totale isolatiewaarde – de zogeheten R-waarde – minimaal 3,5 m²K/W (vierkante meter per Kelvin/Watt) bedraagt. Isoleer je je dak zelf, dan bedraagt de premie slechts 3 euro/m².

Bovenop die bedragen krijg je nog een euro als de R-waarde van de dakisolatie minimaal 4 m²K/W bedraagt. Bij een R-waarde van 4,5m²K/W is dat zelfs 2 euro. Zo krijg je 8 euro/m² als je een aannemer in de arm neemt en 4 euro/m² als je de dakisolatie zelf plaatst.

Vlaamse energielening

Bovendien kan je bij de Vlaamse overheid een energielening aanvragen om je dakisolatie te financieren. Je krijgt maximaal 10.000 euro en het geleende bedrag moet terugbetaald worden binnen een periode van 5 jaar, met een rente van 2%.

Die lening kan je aanvragen bij een Lokale Entiteit in je gemeente. Niet elke gemeente heeft zo’n Entiteit. Of dat in jouw gemeente wel het geval is, kan je hier nagaan.